Många ridskolor upplever idag en tuff utmaning med att behålla sina elever och samtidigt kunna attrahera nya. Trots starka visioner, engagerad personal och en kärlek till hästarna, ser vi att många verksamheter ändå tappar i elevantal. Varför?
En anledning kan vara det ekonomiska läget vi befinner oss i, men det behöver inte vara den enda förklaringen till att elever slutar rida. Efter många år som ridhuschef, fortbildare för tränare och erfarenhet från att ha coachat flera ridverksamheter har jag sett samma mönster flera gånger. Man missar att lyfta fram sin USP, sitt unika värdeebjudande och att få varje elev att känna sig sedd.

Ni behöver inte vara bäst på allt
Det är lätt att känna sig otillräcklig om man jämför sig med andra ridskolor. Det finns alltid någon som har bättre hästar, lyxigare anläggning eller ligger geografiskt bättre till. Men faktum är – En ridskola behöver inte vara fulländad inom alla områden. Ni behöver inte vara bäst på allt!
Istället handlar det om att hitta det som är värdefullt för just era elever – och sedan lyfta fram det. Här är några exempel på unika värden som många tar för givet, men som faktiskt kan vara avgörande för om elever väljer just er verksamhet:
- Bra omklädningsrum med duschar och skåp
Perfekt för elever som kommer direkt från jobb eller skola – en viktig tillgång för många.
- Nära till kollektivtrafik
Perfekt för elever utan bil. Om ni dessutom har kollektivtrafik som går flera gånger om dagen är det en riktigt bra USP!
- Uppvärmt ridhus
En attraktiv tillgång för frusna ponnyföräldrar.
- Meriterad personal
Perfekt för ryttaren som vill utvecklas i sin ridning och kanske till och med ta med sin egna häst till lektionerna.
- En aktiv och levande klubbverksamhet
Många söker efter gemenskapen hästarna skapar. Och en aktiv och inkluderande klubb är då A och O för många.
- Utbildade hästar
En ridskola som både kan hjälpa nya ryttare att lära sig rida – men även ta mer utbildade ryttare till nästa nivå. Ett unikt erbjudande!

Få varje elev att känna sig sedd – och fler kommer stanna!
Vi är nog många som tycker att hästintresset är en gemenskap. Det är hästen som för oss samman och passionen är något vi vill dela med varandra. Och ta inte det för givet! Genom att se och uppmärksamma varje elev kommer ni stärka gemenskapen som skapas på er anläggning. Det kommer med tiden bli ett starkt värde för era elever och något som gör att fler kommer vara trogna ridskoleelever i många år framåt.
Nästa steg: Nå ut!
När man har hittat sitt unika värdeerbjudande och börjat uppmärksamma era befintliga elever ännu mer, så kommer vi till nästa del: Nå ut och skapa god marknadsföring. Det är här ni kommer ni åt era nya elever.
Vill ni ha hjälp med ert värdeskapande och strategi för verksamheten? Jag hjälper er med:
- Definiera ert unika värdeerbjudande
- Ta fram en strategi för hur ni ska nå nya elever
- Analys av er verksamhet idag och hur ni ska utvecklas framåt
- Och mycket mer!
Kontakta mig så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!